fredag 25 november 2011

Stockholms-shopping

Min "lilla" son var i stora staden på anställningsintervju häromdagen. Som så många andra arbetslösa ungdomar behövs det då matbidrag från mor. I huvudstaden finns ju storberor som bjöd på lunch. Tack för det! Nu fick mamma finfina presenter istället.
Te är en stående Melvinpresent, alltid lika välkommet. Nu var det inhandlat på anrika Chaikana i Gamla stan. Till min stora lycka var det ena ett kryddigt Chai-te, ett av mina favoriter. Dessutom besöktes Gamla stans konfektyr och sonen känner sin mamma innan och utan. Hallon och lakrits är en oslagbar kombo men att den kunde vara så sagolikt god insvept i vit choklad det hade jag aldrig kunnat ana.

Bräutigams chokladcigarrer med smaksatt marsipan tilltalar nog mest den yngre delen av vår lilla familj. Men nu slipper jag spendera 70 kr i inträde på slottet för att komma åt de här godsakerna. I år får det räcka med julmarknad på Borgholms slott som går av stapeln nästa helg.

Nu är det äntligen fredag och jag tänker tillåta mig att tända adventsbelysningarna men själva ljusen får vänta till söndag så man inte gör sig skyldig till traditionsbrott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar